Kopenhagen
(Het Nationale Toneel)

Tekst: Michael Frayn, Regie: Peter Tuinman, Vertaling: Tom Kleijn, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Vormgeving: Mechthild Schwienhorst, Licht: Marc Heinz

Spel: Bram van der Vlugt, Liz Snoijink, Stefan de Walle

Why did he come to Copenhagen?
Does it matter, my love, now we're all three of us dead and gone?

Twee briljante nucleaire wetenschappers treffen elkaar tijdens de tweede wereldoorlog in Kopenhagen. De halfjoodse Niels Bohr en de de duitse Werner Heisenberg. De twee mannen zijn aan elkaar verbonden door vriendschap, ambitie en de splitsing van een atoom. Ze worden van elkaar gescheiden door afkomst en oorlog. De vraag waar alles om draait: heeft Heisenberg, na overleg met Bohr, voorkomen dat de Nazi's de tweede wereldoorlog zouden beslechten met een atoombom? Of was het uitblijven van dat beslissende wapen enkel te wijten aan zijn onvermogen? Niemand kan het met zekerheid zeggen, zelfs de geesten van Bohr en Heisenberg niet. Dit seizoen viert het Nationale Toneel met Bram van der Vlugt zijn 75'ste verjaardag met de herneming van deze bijzonder voorstelling waarvoor hij in 2000 een Louis d'Or in ontvangst mocht nemen.

Premiere: 7 februari 2009

Programmaboekje: Kopenhagen

Recensies Kopenhagen

Winnaar Toneel Publieksprijs 2009



Medea
(Het Nationale Toneel)

Tekst: Euripides, Regie: Johan Doesburg, Vertaling: Gerard Koolschijn, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Regieassistentie: Marjolein Polman, Vormgeving: Tom Schenk, Licht: Reinier Tweebeeke, Kostuums: Rien Bekkers, Muziek: Alain van Zeveren, Video: Betsy Torenbos

Spel: Ariane Schluter, Bien De Moor, Esther Scheldwacht, Freek den Hartogh, Mirjam Stolwijk, Nele van Rompaey, Peter Blok, Peter Bolhuis, Vincent Linthorst, Wim van der Grijn,

Mij heeft de zon in veiligheid gebracht: ongrijpbaar ben ik voor mijn vijanden

Medea - een vreemdelinge - probeert een nieuw bestaan op te bouwen in het thuisland van haar geliefde Jason. Maar het vuur van haar liefde slaat om in bittere haat als haar man besluit een andere vrouw te trouwen. Gevoelens van angst, woede, wanhoop en verdriet verstikken de afgewezen geliefde. Het koor van manloze vrouwen lijdt mee met de bedrogen echtgenote. De vrouwen vrezen voor de bijl boven het hoofd van Medea, maar slaan geen acht op de beul in haarzelf. Een dodelijke vergissing, die aan het licht komt als Medea kwistig het gif van haar haat verspreidt. Wie had haar in staat geacht tot de wreedste daad die een vrouw de vader van haar kinderen aan kan doen?

Euripides (485 – 406 v.c.) was de jongste van de drie grote Griekse tragedieschrijvers. Zijn tijdgenoten zagen hem vooral als een ietwat zonderlinge anarchist. Men had niet veel op met zijn modernistische stukken, die zich teveel richtten op de hartstochten, twijfels en zwakheden van de hoofdpersonen. Het tragische noodlot ontstaat in zijn werk in de mens zelf, niet door toedoen van de goden. Geen populaire opvatting in die tijd. Tegenwoordig wordt Euripides juist gewaardeerd vanwege de grote menselijkheid die uit zijn stukken spreekt. Hij wordt gezien als iemand die opkwam voor de rechten van onderdrukte bevolkingsgroepen, vooral van vrouwen. Niet voor niets dragen twaalf van zijn negentien nagelaten werken de naam van een tragische heldin of een koor van vrouwen. Man en vrouw staan bij Euripides op gelijke voet – wat niet zelden leidt tot heftige botsingen tussen de aan elkaar gewaagde geslachten.

Premiere: 15 november 2008

Programmaboekje: Radicale Liefde

Recensies Medea

Nominatie Toneel Publieksprijs 2009

Nominatie Theo d Or 2009



CARMEN!
(Het Nationale Toneel/ Stella Den Haag)

Muziek: Georges Bizet, Tekst: Hans van den Boom en Maureen Verspille, Regie: Hans van den Boom, Dirigent: Hans Leenders, Muzikaal adviseur: Wim Vos, Componist: Bart Visman, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Cecile Brommer , Kostuums: Elian Smits

Spel: Anniek Pheifer, Jeroen Spitzenberger, Erna van den Berg, Floor Berkestijn, Antoinette Jelgersma, e.a., Zang: De Nieuwe Opera Academie, Musici: het Koninklijk Conservatorium

Liefde is een rebelse vogel

Stella Den Haag en het Nationale Toneel presenteren: CARMEN! Een unieke samenwerking van vier Haagse instellingen. Acteurs van het Nationale Toneel en Stella Den Haag, musici van het Koninklijk Conservatorium, zangers van De Nieuwe Opera Academie en de Koninklijke Schouwburg brengen deze kerst een wervelende familievoorstelling. Geschikt voor iedereen van 9 jaar en ouder.

Het mooie zigeunermeisje Carmen zingt en danst vrolijk door het leven, met een stroom van verliefde mannen achter zich aan. Maar ze peinst er niet over met één van hen te trouwen. Haar leven zal kort zijn, dus ze wil genieten. Even lijkt er toch een vonk over te springen tussen haar en de knappe Don José, maar ook bij hem zal zij niet blijven. Carmen moet verder, dóór met leven. Zij wil, ten koste van alles, zo vrij zijn als een vogel.

Premiere: 20 december 2008

Programmaboekje Carmen

Nominatie Gouden Krekel 2009



Pleinvrees
(Het Nationale Toneel)

Tekst: Alan Ayckbourn, Regie/ Muziek: Ivar van Urk, Vertaling: Ger Apeldoorn & Harm Edens, Vormgeving: Niek Kortekaas, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Regieassistentie Albert van Andel

Spel: Jeroen Spitzenberger, Pauline Greidanus, Stefan de Walle, Eline ten Camp, Rian Gerritsen, Xander van Vledder ,

Leven naast elkaar, zonder elkaar te raken

Een hartverscheurende komedie over zes mensen op zoek naar contact. Ze worstelen zich met een uitgestreken gezicht door het dagelijks leven: zijn op huizenjacht in een stad waar een bezemkast al onbetaalbaar is, zitten in de kroeg met de barman en een glas bier als enige gezelschap of wachten voor de zoveelste keer tevergeefs op een blind date. Eenmaal thuisgekomen rest de televisie en een magnetronmaaltijd of een bedlegerige vader die zijn eten door de kamer smijt en zijn verzorgers uitscheldt.

Met Pleinvrees (Private Fears in Public Places) laat veteraan Alan Ayckbourn – vooral bekend van zijn hilarische zwarte komedies – zich van een ontroerende kant zien. Het zevenenzestigste toneelstuk van deze veelschrijver zoekt meer dan ooit de balans tussen komedie en melancholie. Ayckbourn gebruikt zijn typisch Britse gevoel voor humor om actuele en tijdloze onderwerpen aan te snijden: onbeantwoorde liefdes, homoseksualiteit, werkeloosheid, alcoholisme, religieus fanatisme en eenzaamheid.

Na het succes van Levende Doden vorig seizoen, gaat regisseur Ivar van Urk verder op de lijn van het mozaïekverhaal. We volgen wederom een aantal personages in hun onderling verweven levens. Van Urk laat zijn publiek in vogel-perspectief kijken naar hun – al te herkenbare – angsten en dromen. Bloedserieus, maar met humor en medeleven. Een droevige glimlach zal bij deze voorstelling moeilijk te onderdrukken zijn. Na Een Vriendendienst is Pleinvrees de tweede Ayckbourn die Van Urk bij het Nationale Toneel regisseert.

Premiere: 11 september 2008

Programmaboekje: Pulp fiction zonder geweld

Recensies Pleinvrees